Ramadhan Datang lagi

Alhamdulillah ketemu juga saya dengan Ramadhan kali ini.Biarpun jauh di sudut hati teringat mak abah di rumah namun saya tetap meneruskan perjuangan,ingin menggapai cita-cita,ingin memburu kejayaan.Memang sukar untuk untuk hidup berjauhan dari keluarga tercinta namun atas tanggungjawab sebagai seorang daei,sebagai seorang anak maka tiada cara lain selain meneruskan perjuangan.Apa yang saya harapkan Ramadhan kali ini memberi seribu,berjuta-juta makna kepada saya bersama insan tersayang biarpun hidup berjauhan dan saya mengharapkan saya mampu menjadi seorang yang tabah(mak abah doakan ye)..Ramadhan adalah bulan mulia,bulan keampunan,bulan kesabaran,bulan yang diturunkannya Al-Quran namun sejauh manakah kita sebagai seorang yang digelar Muslim ini menggunakan masa yang singkat ini dengan perkara2 yang bermanfaat.Adakah sekadar hadiri kuliah dan pulang lalu terus tidur,adakah seharian suntuk bermain game?adakah hendak tibanya waktu berbuka puasa baru sibuk mencari Al-Quran untuk dibaca??sebagai seorang yang makruf tentang perkara ini,tidak perlulah kita hendak diperingati sebegini NAMUN kita sedar tanggungjawab kita.Bulan yang mulia ini juga kita jangan salah ertikan,ada golongan pemikir,bulan Ramadhan inilah masenye untuk berdiet tetapi selarikah niat kita untuk Ramadhan yang mulia ini?tepuk dada tanyalah iman.Seharusnya kita sedar akan apa yang diniatkan,jangan sesekali kita memasang niat yang tidak betul,rugi kita nanti.Nasihat saya,banyakkan amalan-amalan yang bermanfaat di bulan Ramadhan ini.tak rugi sahabat-sahabat.Akhir kalam salam menempuh bulan tarbiyah dengan tabah dan jayanya..(sekadar coretan ringkas) wassalam

0 comments: